Gullbarbie deles ut til den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst gjennom bruk av ensidige skjønnhetsidealer, utdaterte kjønnsroller og unødvendig seksualisering. De nominerte til årets pris var Prowhitening, Ex on the Beach Norge og ZARA.
Ex on the Beach Norge vinner årets Gullbarbie med en overveldende andel av stemmene.
Ved å stemme på årets Gullbarbie har barn og unge sagt tydelig ifra om at de er lei av hvor seksualisert mediebilde er. De er lei av at Ex on the Beach Norge spiller på barn og unges usikkerheter og skaper sexpress.

Vi mener Ex on the Beach Norge må ta et større ansvar, gitt den enorme påvirkningskraften realityserier har på barn og unge. For å ta dette ansvaret på alvor, må noe gjøres med kropps- og sexfokuset, både i markedsføringen og i seriens innhold.
Vi har hatt en dialog med Discovery Networks Norway AS om begrunnelsen for nominasjonen av Ex on the Beach Norge. Vi opplever det som positivt at de er villige til å lytte til barn og unges kritikk. Samtidig reagerer vi på at Discovery svarer på kritikken med at serien speiler samfunnet vi lever i. Som en stor aktør, er de en del av årsaken til det seksualiserte mediebilde. Dette er noe de burde motvirke, men de velger heller å bruke det som en unnskyldning for å lage klikk-vennlig TV.
Årets kampanje
I likhet med tidligere år, er alle kandidatene verdige vinnere. Gullbarbie sitt formål er primært sett å sette søkelys på hvordan reklame- og mediebransjen driver kynisk og målrettet markedsføring mot barn og unge. Samtidig som vi etterspør en dialog med de nominerte for å fremme barn og unges kritikk, kan vi ikke ansvarliggjøre en hel bransje én aktør av gangen. Den større samfunnsdebatten er nødvendige for å forhindre at barn og unge utnyttes av reklame- og mediebransjen i fremtiden.
Realityserienes ansvar
I år er første gangen en realityserie har blitt nominert til Gullbarbie-kampanjen. Mange serier har et stort fokus på kropp og sex. Dette er ikke nødvendigvis problematisk, men når realityserier også visker ut linjen mellom fiksjon og virkelighet kan det påvirke barn og unge negativt.
Ex on the Beach står igjen som det siste av sitt slag på norske skjermer. Ingen realitykonsepter er lenger like drøye eller homogene. Nå er det på tide at også Ex on the Beach er med på å skape et mediebilde som fremmer mangfold for barn og unge.
For ytterligere kommentar kontakt leder i Press, Isaac Elstad Røssnes, på telefon 48076052 eller epost isaac@press.no.