Om Gullbarbie

Gullbarbie er en “verstingpris” som går til den som er best på å få ungdom til å føle seg verst. De nominerte har utmerket seg gjennom å spille på unødvendig seksualisering, gammeldagse kjønnsroller eller ensidige skjønnhetsidealer. Det er ungdom som nominerer kandidater og velger ut de nominerte før ungdom i hele landet også stemmer fram sin favoritt. Vinneren får en gull-lakkert Barbie og en streng beskjed om å skjerpe seg!

Vi tar imot nominasjoner i november og arrangerer kampanjen etter nyttår.  I 2018 slippes de nominerte den xx.xx.

Bakgrunn for prisen

Ensidige idealer, gamle og tradisjonelle kjønnsroller og unødvendig seksualisering av reklame er noe som er med på å vise oss hva som er «det perfekte». Hver dag ser ungdom rundt 5000 kommersielle budskap, og mange av disse viser fram «perfekte» mennesker som alltid ser helt like ut – det sender et sterkt signal om at det finnes en fasit på hvordan ungdom skal se ut. Men hvorfor gjør egentlig reklamebransjen dette? –  Jo,fordi de tjener penger på at ungdom sliter med dårlig selvtillit!

I dag rapporterer ungdom om økte psykiske helseplager. Både hos gutter og jenter ser man en økning blant ungdom. Dårlig psykisk helse kommer av mange ulike årsaker, men en av økningen kan blant annet skyldes stress og press. En stressfaktor i unges liv er forholdet de har til kropp og utseende. Dårlig psykisk helse kan for mange gå utover hverdagen, og hindre god livskvalitet. I FNs barnekonvensjon står det at alle barn har rett til liv og optimal utvikling. I dette prinsippet ligger det at man skal kunne leve et best mulig liv. Med dårlig fysisk eller psykisk helse kan optimal utvikling hindres. Med en klar sammenheng mellom kroppspress og psykisk helse mener vi i Press at det er viktig å jobbe med denne problematikken.

Bilder i medier og reklamebransjen er ofte retusjerte og redigerte til det ugjenkjennelige. Vi vet at det finnes en sammenheng mellom kroppspress og retusjert reklame og derfor mener vi at reklamebransjen må ta et ansvar!

 

Tidligere vinnere

2017: Nettavisen, med sine kjønnsdelte undersider Side2 og Side3, for å opprettholde gamle kjønnsroller og publisere seksualiserte saker.

2016: Dagbladet for forsider som ofte preges av ensidige idealer, seksualisering, gamle kjønnsroller, kvinner som illustrasjon for irrelevante saker og et stort fokus på vekt og slanking.

2015: Elevkalenderen, som deles ut til norske elever ved skolestart hvert år, for det store reklameinnholdet og kroppspresset som blir formidlet i disse.

2014: Russeklærprodusenten Russedress for deres fremstilling av et ensidig kroppsideal og budskap om at russetiden først og fremst handler om sex og fyll.

2013: Undertøysmerket Victoria’s Secret for idoliseringen av syltynne supermodeller i kampanjen «A body for every body».

2012: Klesmerket Jack & Jones for seksuelt innhold og kvinnetrakassering i kampanjen «Fitness Club».

2011: Klesmerket Diesel for kampanjen «Sex Sells», som viste lettkledde mennesker i samleiestillinger på reklameplakatene.