Om Gullbarbie

Vi som er unge utsettes for over 5000 kommersielle budskap hver dag. Disse inntrykkene påvirker hvordan vi ser på oss selv og andre. I en rapport Press har laget svarer 55% av barn og unge at de har lyst til å endre på eget utseende. De svarer også at regulering av media- og reklamebransjen er en av de viktigste tiltakene mot kroppspress. Gullbarbie er en versting-pris som går til den aktøren som får unge til å føle seg verst. 

I år kårer vi Gullbarbie for tiende gang! Det gjør vi fordi vi fortsatt har en reklame- og mediebransje som bevisst bruker unges usikkerhet til å tjene penger. Vi vet at retusjering, unødvendig seksualisering og reklamer som har som formål å endre hvordan vi ser ut, er skadelig for barn og unges psykiske helse. Derfor må vi som er unge løfte stemmen!

Gullbarbie er en pris av og for ungdom. Det er ungdom som nominerer kandidater og ungdom som kårer en vinner. I tillegg til å stemme på Gullbarbie kan du gjøre en forskjell ved å melde deg inn i Press.

Sammen kjemper vi for barn og unges rettigheter!