Kampanjen 2025

I 2025 er det duket for enda en Gullbarbie utdeling, men denne gang litt annerledes enn sist. Press - Redd Barna Ungdom, som har delt ut prisen siden 2011, har nemlig gjort noen store endringer i hvordan prisen skal gjennomføres.

Best på å være verst på nett

I 2025 går gullbarbie prisen til en markedsføringsaktør som skaper utrygge rom for barn og unge på internett. Et eget tema for prisen er noe helt nytt, og noe vi har valgt å gjøre for å sette en tydeligere retning for prisen og hvem som kan vinne den. 

Best på å være verst på nett handler om barnekonvensjonens artikkel 19 - barns rett til beskyttelse. Vi i Press - Redd Barna Ungdom vet at barn og unge i stor grad vokser opp på internett i dagens digitale tidsalder, og mener at de har like mye rett til å bli beskyttet her som i resten av verden. Internett kan være et risikabelt sted for alle, med skadelig innhold som mellommennskelig vold, pornografi, hatkriminalitet eller at barn og unge havner i samtale med voksne som ikke ønsker dem vel. Dette mener vi i Press er selskapene som eier plattformene sitt ansvar å regulere, og sørge for at ikke skjer. 

I vår digitale tidsalder er det for sent å snu, og derfor må vi sette krav til aktører som utnytter barn og unge på medieplattformer. Det er beslutningstakerne i verdenssamfunnet som må kreve, og sørge for, at kommersielle aktører ikke tjener penger på og utnytter barn og unge gjennom sleipe markedsføringsstrategier og uregulerte plattformer. 

Roper vi høyt nok og står sammen, kan vi skape positive endringer. Det har Gullbarbie allerede vist. Siden 2010 har vi sammen fått gjennomslag for merking av retusjert reklame, flere bedrifter har endret praksis, og kroppspress og unges psykiske helse har kommet høyere opp på dagsorden. Det er vi skikkelig stolte av.

Men vi er ikke i mål enda.  Press er nok en gang klare for å dele ut Gullbarbie 14. Februar 2025.  


Press er Redd Barnas ungdomsorganisasjon, og vi har medlemmer mellom 13 og 25 år fra hele landet. Vi er en partipolitisk og religiøst uavhengig organisasjon, og tar utgangspunkt i FNs barnekonvensjon i alt vi gjør.

Kandidatredegjørelser 

Gutta Sprut AS

Gutta Sprut er et aksjeselskap eid av flere kjente norske influensere, blant andre Oskar Westerlin og Baris Brevik. Selskapet har som formål å produsere medieinnhold for det norske markedet, og har blant annet en youtubekanal hvor de gjør akkurat dette. 

Hvorfor er Gutta Sprut AS nominert til Gullbarbie? 
Gutta har gjentatte ganger fått kritikk for innholdet på deres sosiale medier. De har blant annet blitt anklaget for homohat og ytringer som er negative mot skeive, nedverdigende ytringer om kvinner og et overdrevent bruk av penger og alkohol offentlig på sosiale medier. Gutta presenterer flere veldig stilige titler på sin kanal. Blant annet 10 damer vs Oskar Westerlin, hvor en av de 10 damene er et barn, eller guttas julekalender som er et primært eksempel på overdreven bruk av alkohol i underholdningsinnhold for et ungt publikum. 

Til tross for gjentatte anklagelser, kronikker som diskuterer problematiske utsagn fra kanalen deres og en rekke andre influensere som henger selskapet ut for innholdet deres - later det ikke til å bli noen endring. Gutta Sprut AS nomineres derfor til Gullbarbie på bakgrunn av selskapets negative og utdaterte holdninger, som bidrar til en kultur blant unge, spesielt gutter, som er skadelig for deres utvikling som barn. 

Argumentene kort oppsummert 
Gutta Sprut AS lager innhold som bidrar til drikkepress, feks gjennom Guttas julekalender. 
Innhold som bidrar til å opprettholde gamle kjønnsideologier og skjønnhetsstandarder, som at kvinner skal lage mat og tilfredsstille sin mann, og at kvinner må være tynne for å være attraktive. 
Gutta Sprut AS har et ungt og lettpåvirkelig publikum, og tar ikke hensyn til det i innholdet de produserer til tross for at de er klar over at dette er tilfelle.


Dagbladet

Dagbladet er en stor, nasjonal avis som har lang fartstid, og har både fysisk og digital avis. Avisen tar for seg alt fra dagsaktuelle nasjonale og internasjonale saker til saker om livsstil og mote. 

Dagbladet har tidligere vunnet gullbarbie i 2016 med begrunnelsen “Dagbladet har forsider som ofte preges av ensidige idealer, seksualisering, gamle kjønnsroller, kvinner som illustrasjon for irrelevante saker og et stort fokus på vekt og slanking”

I år nominerer vi dagbladet igjen, fordi at til tross for at de har vunnet gullbarbie før, ser vi at de har samme skadelige holdninger, saker og reklamer i sin avis den dag i dag.

Hvorfor er dagbladet nominert til Gullbarbie 2025? 

Dagbladet har vunnet før, og ikke tatt til seg kritikken de fikk av oss i 2016. De har et stort fokus på sex og kropp. Dette er både å se i reportasjene deres, men også i annonsene de tillater seg å ha på nettsiden sin. Det er daglige nyhetssaker om kjendisers sexliv, hvordan gå ned i vekt, eller på andre måter endre utseende sitt.I reportasjene de har som omhandler sex og kropp er kvinnelige kjendiser, men også jenter og kvinner generelt overrepresentert. Det er sjeldent reportasjer om menns sexliv. Det som dog vi ser mye av er Dagbladet Pluss saker som omhandler hvordan menns kropper - for eksempel hvordan man skal bygge muskler mest effektivt, “slik blir du kvitt dobbelthaken” også videre. Dette gjenspeiler et ekstremt ensidig syn på kropp og er veldig lite konstruktiv journalistikk.

Dagbladet bruker aktiv sin nettside til å spre misinformasjon om kropp og sex. Dette mener vi er skadelig for barn og unge, men også bare befolkningen generelt. Dagbladet er et prakteksemplar på spredning av feilinformasjon og usunne kropps- og sex idealer på digitale plattformer. Det er på tide at Dagbladet tar et oppgjør med deres profil som avis og slutter med de utdaterte, gammeldagse reportasjene om kropp og sex som hører hjemme i forrige århundre. 

Argumentene kort oppsummert
Spredning av misinformasjon om kropp og helse; det finnes ingen magikur for å gå ned i vekt eller endre på ens utseende. 
Stort fokus på uoppnåelige kroppsidealer; de rapporterer om kosmetisk kirurgi når kjendiser gjennomfører dette.
Usunne, unødvendige og skadelige reportasjer om sex; dette er noe som bidrar til at samfunnet får et enda mer forskrudd syn på sex og samtykke.

TikTok

Tiktok har flere anklagelser og saker på seg for å selge videre informasjon om deres brukere, som for eksempel navn, epost og lokasjon, men de gjør også kontinuerlige analyser på hva brukerne deres ser på, og sørger for at reklamen brukerne får opp er spesifikt rettet mot dem. Hvor ofte får du ikke opp reklame for et produkt du følte du akkurat snakket med vennene dine om? 


I tillegg til å selge personvernsinformasjon til eksterne aktører som bruker denne informasjonen for profitt, er reguleringen av plattformen i dag alt for dårlig. Tiktok har, som andre plattformer, rapporteringsmuligheter. Du kan rapportere alt du får opp på tiktok, hvis noe for eksempel er scam eller pornografisk innhold. I dag fungerer ikke denne mekanismen godt nok, og vi vet at TikTok tillater veldig mye innhold som ikke burde vært der. Det inkluderer pornografisk innhold, eksessiv reklame fra store influensere som reklamerer for kosmetikk, helsetilskudd og fast fashion.

Vi ser også at det er en høy økning av høyreradikalt innhold på TikTok i dag. Mange barn og unge innhenter mye informasjon fra tiktok, og derfor er det ekstremt problematisk at kanaler der skal ha muligheten til å spre hatefulle ytringer som går på kjønn, seksualitet, hudfarge, religion og nasjonalitet. To primære eksempler på dette er når Israel bruker TikTok til å filme propaganda videoer for å overskygge folkemordet mot Palestinerne, eller når Trump bruker TikTok under valgkampen i USA for å spre feilinformasjon om det han kaller “kjønnsideologi”.

Argumentene kort oppsummert 
Når vi vet at barn og unge benytter TikTok for å innhente informasjon og nyheter, er det ekstremt problematisk at en rekke hatefulle aktører kan spre akkurat det de vil, akkurat når de vil. Det er kjempe farlig at TikTok, og andre sosiale medier for den saks skyld, reguleringsmetoder ikke funker som de skal. Dette bidrar til misinformasjon om en rekke politiske temaer, som krigen i Palestina, “kjønnsideologi”, og klimakampen.

Spørsmål og svar

Hva vil dere oppnå med Gullbarbie?

Vi skulle ønske at Gullbarbie ikke var nødvendig, men dessverre så ser vi at kommersielle aktører, influensere og teknologigiganter fortsatt tjener penger på at barn og unge får dårligere psykisk helse. Siden Press startet å dele ut Gullbarbie for 14 år siden, har ting blitt litt bedre, men det er fortsatt en vei igjen å gå. Ungdom i dag oppgir at de føler på et stort kroppspress, og vi vet at negative tanker knyttet til egen kropp henger tett sammen med dårlig psykisk helse.

Er dette virkelig et problem?

Det korte svaret er ja. Det er et problem at barn og unges usikkerhet utnyttes av aktører som ønsker å tjene penger på oss, enten ved å fremme kroppspress, kjøpepress eller bruke markedsføringstriks og manipulative teknikker som negativt påvirker hvordan barn og unge føler seg. Når man ser tusenvis av reklamer og ender opp i synkehull basert på hvilke søk du har gjort på sosiale medier hver eneste dag, er det ikke mulig å se en annen vei. Samtidig som man begynner å se sammenhengen mellom et stadig mer digitalt liv og psykiske helseutfordringer, melder så mange som syv av ti barn og unge at de føler på et press for å se bra ut, og over halvparten av unge har fått reklame for å bygge muskler eller gå ned i vekt. Det er tydelig at det ennå er en vei å gå.

Hvorfor gir dere ikke ut en positiv pris i stedet?

Gullbarbie handler ikke først og fremst om hvilken aktør som vinner prisen. Hvert år er alle de tre nominerte verdige vinnere fordi de alle utnytter barn og unges usikkerheter for å tjene penger. De nominerte er heller aldri alene om å ta til bruk slike skitne triks. Gullbarbie handler om å lage et eksempel ut av en enkel aktør for å vise fram et større, strukturelt problem. Gullbarbie er vår måte å rette oppmerksomhet på dette problemet. Målet vårt er at politikerne skal ta ansvar og skape et regelverk som gjør det umulig for alle aktører å operere på en måte som utnytter barn og unge og har en negativ påvirkning på deres psykiske helse.

Man har jo et personlig ansvar selv for det man ser, og man kan jo bare se en annen vei hvis man blir negativt påvirket?

Hver eneste dag blir barn og unge proppet full av reklame. Uansett hvor vi er eller hva vi gjør, utsettes vi ufrivillig for store mengder innhold fra aktører som ønsker å tjene penger på oss, enten det er i det offentlige, hjemme eller på skolen. Også det ikke-kommersielle innholdet vi møter i sosiale medier er bestemt av noen andre enn oss selv. Det går ikke an å velge bort. Barn og unge skal ikke betale for det som er reklame- og markedsføringsbransjen sitt ansvar. Det er mye av grunnen til at Gullbarbien deles ut for 14. år i år. Prisen er med på å legge ansvaret der det hører hjemme, nemlig hos de voksne.

Tror dere ting kommer til å endre seg bare fordi dere deler ut en pris?

Ja, og det har vi vist år etter år. Da Press i 2010 lanserte Gullbarbie, var verken kommersialisering av barndommen eller kroppspress tema i det offentlige ordskiftet. Snart 15 år senere har tusenvis av ungdommer vært med på å ta et oppgjør med utnyttende og skadelig påvirkning de møter i hverdagen, og Gullbarbie har bidratt til at både prisvinnerne selv og strukturene i samfunnet har endret seg. Blant annet har det blitt lovpålagt å merke reklame hvor mennesker har blitt retusjert. 

Nominer en kandidat

Hvem synes du fortjener å motta Gullbarbie-prisen?

Fyll ut skjemaet under og tips oss om gode kandidater til neste års Gullbarbie.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vil du være med og kjempe for at voksne tar oss på alvor?

Som medlem i Press har du mulighet til å delta på nasjonale samlinger, bli med i et lokallag og møte engasjerte unge som er opptatt av de samme tingene som deg. Medlemskontingenten i Press koster kun 50 kr, og betales årlig.

Bli medlem