Tidligere vinnere

Dette er de tidligere vinnerene av Gullbarbie.

Shein

2024

Ex on the Beach

2023

Ex on the Beach Norge vant Gullbarbie-prisen for overdreven seksualisering og fokus på kropp i deres program og markedsføring. Det ble også meldt om sexpress blant deltakere på skjermen, noe som kan ha negative konsekvenser for ungdoms egen oppfatning av sex og seksualitet.

Brandy Mellville

2022

Brandy Melville fikk prisen for “one size fits all”-klær og for diskriminerende og rasistiske holdninger mot deres unge kunder og ansatte.

Sophie Elise AS

2021

Sophie Elise AS fikk prisen for bedriftens reklame- og annonseinnlegg som i stor grad spilte på unødvendig seksualisering og kropp. Millionbedriften tjener også på å nå barn og unge med denne markedsføringen.

Blogg.no

2020

Blogg.no fikk prisen for manglende retningslinjer for hvilke produkter brukere kunne markedsføre for. På grunn av dette ble barn og ungdom eksponert for reklame for bl.a. tannbleking, fillers og kosmetiske inngrep gjennom bloggernes sponsede innlegg.

Victoria Secret

2019

Victoria Secret fikk prisen for andre gang for å idolisere utdaterte skjønnhetsidealer.

Bik Bok

2018

Bik Bok vant for sin fremstilling av ensidige fremstilling av skjønnhetsidealet i sin markedsføring. Reklamene retter seg mot en ung målgruppe, og de ensidige idealene gjenspeiles også i klesstørrelsene.

Nettavisen

2017

Nettavisen, med sine kjønnsdelte undersider Side2 og Side3, vant prisen for å opprettholde gamle kjønnsroller og publisere seksualiserte saker.

Dagbladet

2016

Dagbladet fikk prisen for forsider som ofte var preget av ensidige idealer, seksualisering og utdaterte kjønnsroller. Seksualiserte bilder ble brukt som illustrasjon til urelaterte saker, og avisen hadde stort fokus på vekt og slanking.

Elevkalenderen

2015

Elevkalenderen, som deles ut til norske elever ved skolestart hvert år, vant prisen for det store reklameinnholdet og kroppspresset som blir formidlet i utgivelsen.

Russedress

2014

Russeklærprodusenten Russedress fikk prisen for deres fremstilling av et ensidig kroppsideal og budskap om at russetiden først og fremst handler om sex og fyll.

Victoria's Secret: A Body for Every Body

2013

Undertøysmerket Victoria’s Secret vant prisen for idoliseringen av syltynne supermodeller i kampanjen «A body for every body».

Jack & Jones

2012

Klesmerket Jack & Jones vant for seksuelt innhold og fremstilling av kvinnetrakassering i kampanjen «Fitness Club».

Diesel

2011

Klesmerket Diesel for kampanjen «Sex Sells», som viste lettkledde mennesker i samleiestillinger på reklameplakatene.

Press - Redd Barna Ungdom

I Press - Redd Barna Ungdom kjemper vi for barns rettigheter. Vi er en partipolitisk og religiøst uavhengig organisasjon, og vi har med oss ungdommer mellom 13 og 25 år fra hele landet.

Les mer om Press

Vil du være med å kjempe for at voksne tar oss på alvor?

Som medlem i Press har du mulighet til å delta på nasjonale samlinger, bli med i et lokallag og møte engasjerte unge som er opptatt av de samme tingene som deg. Medlemskontingenten i Press koster kun 50 kr, og betales årlig.

Bli medlem